01-09-08

Tarkus's Toeren in Frankrijk. Deel 6 'Between God and Evil'

1 NAAR BETHUNEGratis advies: als je niet in Rouen moet zijn, vermijdt deze stad. Ze heeft nl. geen ring zoals een stad van die grootte zou moeten hebben. Alle grote invalswegen gaan dus langs of door de stad en de enorme industriële aanwas. This ain’t no party met een Michelin in je hand.

Hoe dan ook, ik was ruim op tijd in Amiens om de stad en de kathedraal te bezoeken. De grootste gotische kathedraal van Frankrijk zit op het einde van zijn restauratie. De gevel oogt al indrukwekkend, binnenin is het nog grootser. Naast de Kathedraal staat een imposant standbeeld van Pierre l’Hermite (Pieter de Kluizenaar); de man die in de prille 12e eeuw via veldwerk de mensen opriep om op Kruistocht te gaan. Onderaan de leuze: ‘Dieu le veut’. Een korte wandeling door het stadscentrum en vervolgens wordt de laatste etappe ingezet.2 Z502 France 2008 4 388 XZ506 France 2008 4 400 XZ509 France 2008 4 405 XZ504 France 2008 4 392 XZ511 France 2008 4 419 XZ512 France 2008 4 426 XZ515 France 2008 4 447 X



 

Vanuit Bethune zal ik nog een laatste uitstap doen. Ditmaal in de regio van St. Omer. De as St. Pol – Bethune is geen fraai zicht. Dan kan je beter enkele keren rond Charleroi rijden. Same difference. De kilometers lange banen, omgeven met lelijke winkels en woonwijken waar ik niet ’s nachts door zou durven rijden, nodigen niet echt uit. Wat een verschil met Lens of Arras, toch niet gek ver uit de buurt. Na ettelijke ronde punten te hebben gescoord, arriveer ik aan mijn motel. Het regent dat het giet.

Laatste dag in the field. Wizernes is een doodse voorstad van St. Omer. Het enige wat je er kan doen is weggaan. Doch niet zonder eerst dé lokale attractie te bezoeken. La Coupole is een geconserveerde oude bunker annex werkplaats waar tijdens WO2 V2 raketten werden gemonteerd en – was gepland – werden afgevuurd. Deze werkplaats is wederom enorm groot en bevindt zich haast volledig in het rotsmassief. Alle ruimte werd uitgekapt en geblazen door ‘slaven’. Indien dit complex effectief gerendeerd zou hebben, had dat verschrikkelijke gevolgen gehad voor Londen en Antwerpen. Dé twee havensteden die vernietigd moesten worden. De R.A.F. heeft vanaf de ‘ontdekking’ alle pijlen op dit en aanverwante gebouwen gericht. Tenslotte was de beschadiging zo groot en de tijd zover gevorderd dat er geen enkele V2  vanuit St. Omer gelanceerd is.

Via een ruime ontvangsthal steek je over en verdwijn je in de kille ruimtes in de rots. Een lift brengt je naar de grote ruimte onder de koepel die tweeledig is. Een etage volledig gewijd aan de bezetting van Noord-Frankrijk, het verzet en de deportaties, een andere gericht op het technische aspect van het complex en meer bepaald de ontwikkeling van de V-wapens en van de prille ruimtevaart. De twee films in de verschillende zalen waren ook erg verhelderend.Z603 France 2008 5 022 XZ611 France 2008 5 063 XZ614 France 2008 5 084 XZ622 France 2008 5 105 XZ618 France 2008 5 093 XZ624 France 2008 5 136  X

Aansluitend is ook de ‘Blockhaus’ van Eperleques te bezoeken, maar daar kwam ik niet aan toe. La Coupole is een bezoek dik waard. Zelfs voor een daguitstap vanuit Vlaanderen. Het is tenslotte net over de grens.

Na dit bezoek zat de reis er zo goed als op. Het vergde wel wat omleidingen door postindustrieel gebied om in Kortrijk de autostrade weer op te geraken, maar daarna was het richting nest. En eens dat je die geroken hebt, is er geen houden meer aan.

Gelukkig restten me nog enkele dagen alvorens de lokroep van de arbeid weerklonk. En natuurlijk het plezier om deze reis met u te delen.

Z517 France 2008 5 006 X

 

De commentaren zijn gesloten.