07-02-12

A Boring Movie

Doffe ellende. Wat een troep!

Was het weerom een tijdje geleden dat ik een bioscoopzaal had betreden; de terugkeer kon niet slechter zijn geweest dan het bekijken van het gedrocht dat ik recentelijk mocht aanschouwen. Het zag er nochtans veelbelovend uit: Viggo Mortensen, Michael Fassbender en de bevallige Keira Knightley als de drie belangrijkste protagonisten én dan nog in een boeiend tijdsgewricht gesitueerd.

‘A Dangerous Method’ leek me in eerste instantie een toch wat ernstige film waarbij er al eens nagedacht mocht worden. Met boeiende dialogen, fraaie setting, prima acteurs en dies meer.

Wel: dialogen zat. Settings ok maar dit alles niet altijd even fraai. Vertolking kan nog net. Wat is er dan zo ontzettend mis met deze film? Ten eerste ging ik er van uit dat David Cronenberg toch een beetje ‘on/over the edge’ zou gaan met het gegeven, nl. psycho-analyse en meer van die vroeg 19e eeuwse para-wetenschap.

Het is voor ons vandaag makkelijk om te stellen dat het hele verhaal over een storm in een glas water gaat. Wat Freud (Mortensen) en Jung (Fassbender) toen met de beste bedoeling uit hun duim zogen was misschien wel het begin van de moderne psychologie maar bestond vooral uit wilde veronderstellingen en tijdsgebonden interpretaties van symptomen.  Maar laat ik het vooral niet over de inhoud hebben; de vorm en de presentatie lijkt me belangrijker.

Om gelijk de frivole kaart te trekken kijk ik met enige verwondering naar de media die vooral verslag brachten over het feit dat Knightley soms een shot vodka in haar frêle lijf goot alvorens ze aan de sm-scenes begon. Pardon? Heb ik iets gemist? Heb ik dan de héle tijd geslapen? Is Knightley een actrice oder was? Sm? Een tikje op de poep terwijl ze zacht kreunt is de meest gedurfde scene in de hele film. Kom daar dus vooral niet voor uit uw zetel.

a-dangerous-method.jpg

Als Knightley eerder al eens voor een zekere fraîcheur zorgde in menige kostuumfilm of romkom; hier is ze eerder hulpeloos en irritant als de licht hysterische Sabina Spielrein. Ze trekt echt lelijke smoelen en Cronenberg toont zelfs een vijftal seconden lang (!!) een borst incl. tepel van ons elfje. Gelukkig was ik dan even wakker anders had ik mijn centen gaan terugvragen. Als Jung (de gelovige protestant van de twee) denkt zijn patiente te genezen door ze eens te bespringen wordt het helemaal overgestyleerd en onderkoeld.  Ironisch genoeg is de enige en meest overtuigende acteerprestatie die van Sarah Gadon die Jung’s vrouw speelt. Een tweedeplansrol maar wel de meest aangrijpende als de echtgenote die haar man dreigt te verliezen.

a_dangerous_method_movie_image_keira_knightley_michael_fassbender_01.jpg

Mortensen en Fassbender praten (wauwelen) veel, verkondigen hun theorieën, roken sigaren en kijken op hun horloges aan een ketting. Ja, het is zo f*cking boring. Voor mij zaten twee studentes die nadien vol lof tegen mekaar (en vooral ‘onopvallend’ tegen de andere kijkers) uitten dat er zoveel inzit en over de verschillende niveau’s en subtiele verwijzingen enzovoorts.

Ik wou ze voorstellen om ‘Dead Ringers’ van Cronenberg eens te bekijken. Of hoe subtiel een medische verwijzing kan zijn. Deze film had Cronenberg eigenlijk niet mogen maken.  Dit lijkt wel een mindere film van Ang Lee of James Ivory en die zij meestal nog beter dan dit nodeloos gebral. Overbodig, zinloos en overhypet. Net zoals psycho-analyse dus.

08:25 | Commentaren (0)

De commentaren zijn gesloten.