01-06-13

Kompendium: A joy forever!

“Hoe lang is het geleden dat je nog eens echt genoten hebt van een album? In een tijd waarin muziek slechts een muisklik verwijderd is; wanneer heb je nog eens muziek beleefd die een deel van de soundtrack van je leven is geworden?”


In die vrije bewoordingen werd het album ‘Beneath the Waves’ van het project KOMPENDIUM aangekondigd. Dat was in oktober 2012 en is sindsdien niet meer uit mijn gedachten geweest.

Ondertussen is het album al enkele weken aan het kamperen in mijn cd speler en ik kan er niet genoeg van krijgen. Waar gaat het hier dan eigenlijk om?

 

kompendium

Kompendium is een project van Rob Reed, de man achter de progressieve rockband Magenta. Naast enkele andere zijprojecten en sessiewerk, valt er over de goede man niet veel te vinden. Dat hij drie jaar aan dit project gewerkt heeft, resulteerde in een muzikaal avontuur waarvan het resultaat dat de perfectie benadert en op sommige momenten overstijgt. Foutloos dus.

Muzikaal stilistisch kan je dit best omschrijven als progressieve symfonische rock, ook al wordt er weinig echt ‘gerockt’ in de pure zin van het woord. Folk elementen, klassieke stukken, klassieke zang en gelukkig ook af en toe een portie classic rock en neoprog maken deel uit van dit album.


Voor de fijnproevers kan ik de volgende troeven aanbevelen, en ga daar vooral even gemakkelijk voor zitten…

Het muzikale palet situeert zich toch vooral op bekend terrein waardoor er niet al te veel verrassingen inzitten. Elementen uit Keltische folk worden gemengd en/of afgewisseld met geluiden die we herkennen van o.a. Mike Oldfield op zijn folkiest, Clannad, Chieftains maar ook bands als Iona, Pendragon of Mostly Autumn.


kompendiumEn om dan maar gelijk enkele betrokken muzikanten te noemen: Steve Hackett, Nick Barrett (Pendragon), Nick Beggs (bas, Hackett band, Steven Wilson), John Mitchell (Arena, It Bites), Gavin Harrison (Porcupine Tree), Mel Collins, Francis Dunnery (It Bites), e.a. Ook het English Chamber Choir is volop van de partij, wat voor een warm accent zorgt in de begeleiding en zeker in samenzang met de tenor van dienst op het fraaie ‘Il tempo à Giunto’.


De unieke Troy Donockley is ook present. En dat is altijd genieten geblazen. Donockley, de meester op de ‘Uilleann pipes’ en andere traditionele Ierse instrumenten, maar toch vooral die de Ierse doedelzak die voor velen een instant warm gevoel oproept. (Troy toert nu ook met Nightwish).


Kompendium-300x224.jpgDe zang wordt voor het merendeel verzorgt door Steve Balsamo, welke zijn sporen verdiende met o.a. ‘Jesus Christ Superstar’, te gast was bij Eric Woolfson en Jon Lord. Met zijn uitgesproken timbre en ‘range’, is hij een van de opvallendste medewerkers. Op de momenten dat Balsamo (schijnbaar) tot de grenzen van zijn mogelijkheden gaat, is het voor de argeloze luisteraar soms even naar adem happen. Zeker als dit nog eens gepaard gaat met  krachtige instrumentale begeleiding wordt het allemaal nogal erg intens en bijna 'over the top'. Daarnaast staat de even Welshe Angharad Brinn. Met haar engelenstem grijpt zij onmiddellijk naar de keel. Excellent voorbeeld is het schitterende ‘Lilly’ met een sobere cello en de gitaar van Steve Hackett als begeleiding.



Het eerder dunne maar op zich romantische - edoch dramatische - verhaal loopt als een fijne draad door de minutieus en gedetailleerde muziek. Hier is hard en lang aan gewerkt, dat hoor je reeds vanaf het eerste nummer waarbij je gelijk een idee krijgt van wat je te wachten staat.

Opener ‘Exordium’ smeedt alle stijlen tot een uniek geheel zonder te vervallen in bombast. Je krijgt wel een samenvloeiïng van de belangrijkste thema’s en sferen die gedurende de 67 volgende minuten zullen passeren en dat is de grootste kracht van deze productie: het samenbrengen van muzikale stijlen en elementen die verrassend goed samengaan en verworden tot een potpourri vol hoogtepunten.

Om een mooie maar reële vergelijking te maken: het is als een perfecte kop thee, in balans qua smaak en op ideale temperatuur (liefst net iets té heet). Van bij de eerste indruk weet je wat de rest gaat geven. Die eerste nip van die kop is magisch en je weet dat de rest van hetzelfde niveau zal zijn. Dát geeft een gerust gevoel.

Centrale stuk is ongetwijfeld ‘The Storm’; het heftigste, meest progressieve nummer welk met zijn 11’ het langste is op de cd. Wat een geweldige compositie is dat! Ook hier vallen alle elementen perfect samen of wisselen ze af zo dat het telkens weer verfrissend klinkt. 

kompendium (1).jpg


Dit werk is in verschillende formaten te verkrijgen, waaronder ook dubbel vinyl. Mijn editie bestaat uit cd+dvd (3 clips + making of) in een mooie dubbele pack met boekje. Het formaat is dat van een 7”. Misschien wat ongemakkelijk om op te bergen. Je kan hem niet gewoon tussen de andere cd’s plaatsten. Logisch ook, deze verdient immers beter.


14746_g_0.jpg

Het heeft wel wat economische en praktische voeten in de aarde gehad om het album in handen te krijgen. De handigste oplossing was ook de meest voor de hand liggende, nl. rechtstreeks bij de band/label. (ongeveer 20€ (incl Port & handling), had er eerder aan moeten denken, maar soit).


Ik kan dit album enkel maar aanbevelen aan iedereen die nog eens een brok muziek in huis wil halen en er tijd voor wil maken om hier intens van te genieten. Ik ben er van overtuigd dat dit een ruim publiek kan aanspreken op voorwaarde dat je de tijd neemt om nog eens naar een album te luisteren, iets wat velen hebben afgeleerd.  ‘Beneath the Waves’ is tijdloos – a joy forever, los van alle trends en omarmt je als een warm deken op een kille en natte dag in mei.


https://www.youtube.com/watch?v=pk0bpu5luPo

http://www.kompendium-web.com/

13:10 Gepost in Muziek | Commentaren (0)

De commentaren zijn gesloten.