08-10-15

Krk en de eilanden in de Kvarner baai, Deel 1, september '15

BAS 05.jpg

DEEL 1

Soms moet een mensch er even tussenuit.

Normaliter wordt er een reis(je) gepland en tot op heden met een goed tot zeer goede afloop volbracht. Helaas viel de laatst geplande excursie figuurlijk in het water. Een rondreis door Polen werd bijgevolg even op de lange baan geschoven. Uitstel is geen afstel en zodoende staat deze nu reeds met stip op de agenda van 2016.

Met een beetje veel moeite en mijn sympathieke overredingskracht wist ik me alsnog een plaatsje te veroveren op een kleine trip richting Kroatië. Hiervoor ben ik mijn reisorganisatie immens dankbaar. Twee mensen die me nogal nauw aan het hart liggen zaten daar al op, dus ik was best gemotiveerd om daar een extraatje voor te doen.

Zo gezegd zo gedaan, met een totale reisduur van acht dagen en een lokaal verblijf van (maar) vier dagen, keek ik daar ondanks het beetje onevenwicht in de planning toch erg naar uit.

BAS 23.jpg

Jawel, vier dagen verblijf en evenveel ‘onderweg’? Dat is zeker geen goede balans, ik weet het. Maar het gezelschap en de modus operandi vind ik ook belangrijk en dan nemen we twee maal dik 1400km er graag bij.

Kvarner baai.jpg

Bestemming was het eiland Krk. En ik vergeet geen klinkers, Walter. KRK?

Het op een na grootste eiland van de Kvarnerbaai, regio Istrië, Kroatië. Zo, nu weet u dat ook weer.

Istrië is samen met het grootste gedeelte van de kuststreek, welke zich uitstrekt tot Dubrovnik alvorens het land overgaat in Montenegro, dé toeristische streek van Kroatië. Met een hele hoop eilanden voor de kust is Krk zeer geliefd als uitvalsbasis voor zeilers, dagjestoeristen en anderen om naar de nabijgelegen eilanden uit te zwermen.

Ik noem gemakkelijkheid halve de eilanden Cres, Losinj, Rab en Pag. Namen die mij ook niet veel zeiden maar die nu in het archief zitten.

Na een voorspoedige reis door Duitsland (met overnachting), Oostenrijk en Slovenië, was het nog even via Zagreb tot op het eiland Krk.

Prima hotel op het eerste zicht, wat later zou bevestigd worden. Kamers wel een beetje over datum maar dat werd ruimschoots goedgemaakt door de service en het enorme en kwaliteitsvolle aanbod van natjes en droogjes. En aan die materie waren we echt wel toe.

De eerste verblijfsdag bestond uit een verkenning van het eiland en een situering van de regio. Na een bezoek aan een redelijk nietszeggend dorp, reden we naar Baska, het zee-en strandparadijs  van het eiland.

In het gezelschap van een lokale gids – welke onze lachspieren regelmatig in beweging zette – stoven we weg uit de hoofdplaats Krk.

Onderweg hielden we even halt aan een monument opgetrokken als de letter ‘A’ van het lokale oude glagolitische schrift. Had er ook nog nooit van gehoord, maar de souvenirshops kennen het maar al te goed.

GLAG 07.jpg

Baska-aan-zee. Gelukkig zonder steriele hoogbouw of overvolle stranden maar met een mooie baai en een heel relaxe sfeer. En stil dat het was; geen joelende kinderen of overspannen ouders.

Erg beperkt qua aanbod maar voor ons noorderlingen altijd een fijne ervaring om langs een kobalt-en azuurblauwe Mediterannée te flanneren. Héérlijk weertje, prima gezelschap.

BAS 09.jpg

BAS 12.jpg

BAS 20.jpg

Onze middagstop werd genomen in Vrbnik, ook met een tekort aan klinkers, maar wel met een fijne wijnproeverij op het programma. In combinatie met een schotel gedroogde ham en de lokale harde kaas, was dit een prima lichte maaltijd.

WINE 00A.jpg

WINE 07.jpg

De drie gepresenteerde wijnen lieten mij de herinnering van vorig jaar opdiepen… geen echt plezier aan beleefd toen. Toch, met nieuwe moed gingen we in volgorde de witte, de rode en de dessertwijn met open vizier tegemoet. En al bij al viel dat aardig mee. De witte beetje te zuur naar mijn smaak maar de rode had al meer body en smaak. (alsof ik er iets van ken…).

WINE 05.jpg

De dessertwijn was meer mijn smaak maar daar heb je door de likeurachtige impact alweer snel genoeg van. En enige grens moet toch gehandhaafd worden in het gebruik van alcohol op den vreemde. Of beter: in gewaardeerd gezelschap.

Drie flessen voor vier personen – het is een goed gemiddelde voor een eerste middagstop. Gelukkig was de ham en kaas in verhouding waardoor we toch nog enigszins stabiel het etablissement verlieten. Op naar onze vertrekplaats:  Krk – de stad.

Krk is geen echte hoogvlieger als je een deftig stadsbezoek wil doen. Het is mooi, beperkt qua omvang maar uitzonderlijk mooi gelegen. Je kan er rondjes lopen, terrasjes doen, winkeltjes bezoeken. Bootje varen. Ijsje eten.

KRK N6.jpg

KRK 87.jpg

Ons hotel lag op een goede tien minuten van het stadje, dus werd er ’s avonds al eens naar daar gewandeld. Met een mooi kustpaadje was dit prima voorzien, mooi verlicht en uiterst aangenaam om doen. De zicht van de vallende avond over de kust leverde dan ook mooie momenten én plaatjes op. Ok, allemaal een beetje cliché maar als het goed is, is het goed. En het was goed.

KRK 45.jpg

KRK 69.jpg

KRK 07.jpg

Wat we wel zagen aankomen aan de horizon waren de donkere wolken. De voorspellingen waren dan ook niet van de lucht. De volgende dag zou een trieste dag kunnen worden.

KRK N5.jpg

Vorig jaar passeerden we reeds Opatija in een vochtige, mistige sfeer. Alles duidde er op dat het nu weer van dat zou zijn. En inderdaad. Alsof Opatija, ooit de meest glamoureuze badstad van noordelijk Kroatië en voorheen Joegoslavië, lag er wederom droevig bij.

OP 14C.jpg

OP 50.jpg

Niet alleen druipt de vergane glorie van de eens zo indrukwekkende hotels, nu met een grijze hemel en af en toe stevig buitje, leek het nog erger. Schijnt de zon ooit in Opatija?

Zal deze stad ooit terug zijn status kunnen herstellen? De souvenirwinkeltjes tussen de klassevolle hotels geven het een goedkoop karakter. Vier – en vijfsterren zijn hier de regel maar met dit weer maakt dat weinig indruk.

OP 29.jpg

Tussen de vlagen door wandelen we even op de boulevard om al snel een plaatsje te veroveren op hetzelfde terras (en dezelfde tafel) als vorig jaar. We bestellen hetzelfde en het smaakt even goed. Hoe iets heel simpels als een heerlijke maaltijd overkomt! Turkey sandwich & pint…

OP 34.jpg

Dan wordt het een beetje behelpen. Langs de kerk, pff, zegt me niet veel, terug naar het park en even de boulevard langs de andere richting. Voor enkelen in het gezelschap een strooptocht naar dat ene ijskastmagneetje dat ze zoeken…

Gelukkig worden we rond 16u alweer op onze rijdende ark verwacht en na een klein uurtje zijn we al te blij dat we terug in het hotel zijn.

Dan lijkt het weer een beetje op te klaren waardoor een wandeling naar de stad zich opdringt. Tot het volgende diner genieten we alsnog van de gezellige binnenstad van Krk, zijn winkeltjes en gezapige sfeer.